Evaluatie verruiming winkeltijden (koopzondagen)

Koopzondag cartoonmaandag 16 november 2015 22:02

Tijdens de Algemene Beschouwingen 2015 heeft ons raadslid een oproep gedaan de verruiming van de koopzondagen te evalueren.

Wat heeft het ons eigenlijk gebracht, is onze verwachting uitgekomen dat met name de landelijke ketens hiervan profiteren? Inderdaad zien we dat de supermarkten en de tuincentra nu op zondag open zijn. De gewone detailhandel heeft er dus blijkbaar weinig aan, sterker nog, het heeft hier nadeel aan.

Opmerkelijk is het dat het CDA, één van de medeverantwoordelijken voor de koopzondag, zich de laatste tijd zorgen maakt om de verdwijnende middenstand in onze kernen. Zou er een verband zitten tussen de zondagopenstelling en de verdwijnende middenstand? In onze buurgemeente Alphen aan de Rijn zijn de ondernemer zelf al hierop teruggekomen en blijken nu maar 1 zondag in de maand open te zijn…het is onze hoop dat de ondernemers in Nieuwkoop hier ook mee komen.

Wanneer gaat de gemeenteraad eigenlijk de zondagopenstelling evalueren vraag ik de andere fracties? We zijn in januari anderhalf jaar verder. Goed moment volgens de SGP-ChristenUnie om een evaluatie uit te voeren. Vandaar de motie 'Evaluatie verruiming winkeltijden'.

Helaas bleek dat het onderwerp nog steeds gevoelig ligt en liet de raad zien niet de moed te hebben om, zoals gebruikelijk bij ingrijpende beleidswijzigingen, een evaluatie uit te voeren. De ene fractie vond het te vroeg (MPN-PN), de ander fractie wilde het gewoon niet (D66), SBN heeft blijkbaar een glazen bol en weet al wat de ondernemers en inwoners willen nu ze ervaring opgedaan hebben. Het CDA en de VVD gingen mee met wethouder Venninga die aangaf dat dit onderwerp prima meegenomen kan worden bij de uitwerking van de Economische beleidvisie...een klein gebaar om waarschijnlijk van de gevoeligheden rond dit dossier af te zijn. Maar wie het kleine niet eert, is het grote niet waerd.

Reacties op 'Evaluatie verruiming winkeltijden (koopzondagen)'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.