Algemen Beschouwingen 2015 'Zoek Mij en leef' (Amos 5:4)

hand goed1maandag 16 november 2015 21:57

Ten tijde van de profeet Amos leek het in alle opzichten goed te gaan. Israël was een sterk en stabiel land. Daarom roept Amos hen ertoe op de Heere (weer) te gaan zoeken. Deze boodschap heeft Israël ongetwijfeld verbaasd. Er was dan wel vrede en voorspoed gekomen, maar dat had het geestelijk leven geen goed gedaan. De inwoners waren hoogmoedig geworden. Ze dachten: "Ons kan niets gebeuren." En daarmee vergaten ze dat ze in alles afhankelijk waren en bleven van de Heere en van Zijn hulp, sterkte en zegen. Hoe actueel is deze geschiedenis.

Gods Woord roept het ook ons toe: Zoek de Heere en leef! Alleen bij de Heere is het leven te vinden. Buiten Hem om is alles wat het leven aan moois en goeds biedt, feitelijk bedrog. Je bent dan arm, armer dan een vluchteling. Als je écht rijk wilt worden kan dat. Omdat God Zijn Zoon naar deze aarde zond om arme mensen rijk te maken. Zijn eigen Zoon, de Heere Jezus, is daartoe de dood ingegaan én uit de dood opgestaan. En dat alleen omdat God wil dat de mensen niet verloren gaan, uit liefde. Zoek Hem daarom toch en verwerp Hem niet!

Zeker in deze tijd is het goed om de begroting te beginnen aan de hand van de actualiteit

De vluchtelingen

Ook als Nieuwkoop hebben we hier mee te maken gehad. We mochten 120 vluchtelingen opvangen op basis van de crisisnoodopvang. In dat kader willen wij op deze plaats onze dank uitspreken aan het college voor het  organiseren van de noodcrisisopvang , ook dank aan inzet van het ambtelijk apparaat en de vele vrijwilligers.

De SGP-ChristenUnie wil politiek bedrijven met de bijbel als fundament. Een van de grote geboden in de bijbel is "Je naaste liefhebben als jezelf". Dat is wat ons betreft een houding van "hoe en waar kan ik helpen" in plaats van "als ik er maar geen last van heb". Maar wel op een manier dat het geen bouwen van luchtkastelen wordt. Ik zou het willen samenvatten als humaan, betrokken en realistisch. Wat dat betreft hoop ik dat Nieuwkoop zijn deel blijft bijdragen aan de vluchtelingenproblematiek.

De decentralisaties

De transitie op 1 januari 2015 is tot nu toe, op een paar punten na, grotendeels naar tevredenheid verlopen. Een hele prestatie voor onze gemeente en de betrokken bestuurders en ambtenaren.

De begroting geeft aan dat op dit moment Tom in de buurt nog niet voor alle inwoners een passend ondersteuningsaanbod heeft. Hier zal Tom in de buurt in samenwerking met de gemeente vanaf het derde kwartaal aan verder werken (najaarsnota). Er zit gezien de financiën een bepaalde druk op om cliënten met PGB’s over laten te stappen naar zorg in natura, lees Tom in de buurt. Cliënten die zich nu op hun plaats voelen bij onder andere kleine zorgaanbieders worden met een bepaalde vorm van dwang losgetrokken en min of meer gedwongen naar Tom in de buurt gestuurd. En dat gaat niet altijd goed. Collega-raadsleden, onze gemeente Nieuwkoop kent geen echte keuzevrijheid meer en daar hebben we zelf aan meegewerkt. In aanmerking komen voor een PGB is lastiger dan u denkt! Ik hoop dat de gemeenteraad daar de komende tijd wat aan gaat doen voordat we de komende 3 jaar de teugels steeds strakker gaan trekken. En wat de financiën betreft, laten we zorg aan kwetsbare mensen geen ‘financieel risico’ noemen, dit miskent de waardigheid van het leven.

De jeugdzorg

Ook de budgetten van deze gemeentelijk taak worden lager. Het budget voor 2015 gaan we waarschijnlijk met 3% overschrijden. Dankzij de oplettendheid van enkele raadsleden proberen we als gemeenteraad van Nieuwkoop nog enige invloed uit te oefenen op de inkoop voor 2017. Wat de SGP-CU betreft is het ook bij de jeugdzorg belangrijk om zoveel mogelijk (individuele) keuzevrijheid te hebben.

Brede discussie in raad-motie

Er was de laatste tijd wat discussie of het college wel de in ruime meerderheid aangenomen motie ‘Budgetten Jeugdwet, Wmo en Participatiewet’, uitvoerde, deze discussie ontstond bijvoorbeeld bij de aangekondigde verlaging van de budgetten rond jeugdhulpverlening. Wethouder Pietserse meende dat ze toch echt de motie uitvoerde en een deel van de raad bestreed dat. Ik concludeer dat er budgetten dreigen te worden overschreden en voor de komende jaren worden verlaagd en ik constateer eveneens dat we geen raadsbrede discussie hierover hebben gevoerd, zoals verzoek in de motie. Nee, we gaan niet voor de derde keer een motie over dit onderwerp indienen.  We gaan gewoon in Jip en Janneke-taal de strekking van de motie duidelijk weergeven zodat er geen misverstanden meer over bestaan.

Nog even voor diegene dit niet weet wat de kenmerken van de taal in de Jip-en-Janneke-verhalen zijn? Typerend voor de Jip-en-Janneke-verhalen is verder dat ze bestaan uit korte zinnen met korte woorden. Een doorsneezin zo’n zes woorden bevat, met gemiddeld vier letters per woord. Daarmee zijn deze verhalen volgens het AVI-systeem – dat teksten indeelt op moeilijkheid – geschikt voor kinderen uit groep 4. Moet toch dan toch lukken, wethouder?

Jip begint: Wethouder, dé baas van de gemeente wil iets belangrijks. Stel dat er te weinig geld voor hulp aan kinderen is. Of de spaarpot is leeg zodat u bijvoorbeeld geen looprekken voor oma’s en opa’s kan betalen. Janneke vult aan: maar ook wethouder, als uw zakgeld volgend jaar hiervoor minder wordt. Samen roepen ze: dan wil dé baas van de gemeente iets heel belangrijks. Ze willen dan zo snel mogelijk praten met u maar ook met de andere bazen van de gemeente. Waarover dan, nou hoe gaan we het samen oplossen. Was dit dan zo moeilijk voor de wethouder?, vraag Janneke. Nee, zegt Jip, maar grote mensen willen soms iets niet begrijpen. Echt waar, Jip? Terwijl hij zijn schouders ophaalt zegt Jip, ik denk het zomaar, Janneke…

Voorstellen + 100.000,-, nieuw beleid

Als onderdeel van nieuw beleid worden grote bedragen (rond € 100.000) opgevoerd zonder dat een voorstel aan de raad is voorgelegd op basis waarvan hij argumenten en keuzes kan wegen en maken. Wil de raad zijn kaderstellende en controlerende taak naar behoren kunnen uitoefenen dan is het noodzakelijk dat aan grote uitgaven een voorstel en een inhoudelijk debat vooraf gaan. Dit onderwerp kwam ons bekend voor toen we dit bediscuteerden in de meningsvormende raad. Waar hadden we eerder een soortgelijke discussie? In juli dit jaar, toen gaf de portefeuillehouder nog aan dat er raadsvoorstellen zouden komen over nieuw beleid wat in de jaarrekening vermeld stond. Laten we met elkaar afspreken dat we van het college verwachten dat ze € 100.000,- grens gewoon handhaven en hiervoor raadsvoorstellen afgeven. Vandaar drie moties die de SGP-ChristenUnie samen met de MPN-PN en VVD indient.

Onze recreatiewoningen

Wij zijn blij te constateren dat na de afwijzende reactie van de provincie wat betreft het legaliseren van permanent wonen, vooralsnog geen verdere stappen onderneemt en de bewoners van de recreatiewoningen geen valse op geven… zolang bij hogere overheden tenminste het standpunt niet wijzigt.

Aar- en Amstel

De inspanningen die de SGP-ChristenUnie in samenwerking met het CDA heeft verricht,  lijken zijn vruchten te gaan afwerpen.  Het voormalig verzorgingstehuis Aar- en Amstel lijkt behouden te blijven voor onze ouderen in de gemeente. We hopen dat de laatste loodjes niet het zwaarst wegen en dit pand op deze prachtige plaats snel mag dienen om ouderen op een passende wijze een mooie oudedag te geven.

Onze samenwerking in de regio

Nieuwkoop is groot genoeg om zelfstandig te blijven en klein genoeg om aanspreekbaar en toegankelijk te zijn. Een mooie zin onder het kopje Bestuur en Dienstverlening! Deze zin wordt gevolgd door ‘waar nodig zoeken we de samenwerking met andere gemeenten op of werken we in regionaal verband samen. Wat de SGP-CU betreft is daarbij de provinciegrens niet een onoverkomelijke barrière zolang deze samenwerking van toegevoegde waarde is. Ik roep het recente rekenkamerrapport ‘Regie op regionale samenwerking’ in herinnering. We hebben naar aanleiding van dit rapport als raad de handschoen opgepakt om naar aanleiding van het rekenkamerrapport meer grip te krijgen op samenwerkingsverbanden. Een eerste aanzet is hiervoor gegeven. Laten we de vinger aan de pols houden en ons voortdurend afvragen wat het maatschappelijk effect is dat we bereiken willen? We moeten relevante lokale doelstellingen formuleren en meegeven.

De koopzondag

Wat heeft het ons eigenlijk gebracht, is onze verwachting uitgekomen dat met name de landelijke ketens hiervan profiteren? Inderdaad zien we dat de supermarkten en de tuincentra nu op zondag open zijn. De gewone detailhandel heeft er dus blijkbaar weinig aan, sterker nog, het heeft hier nadeel aan. Opmerkelijk is het dat het CDA, één van de medeverantwoordelijken voor de koopzondag, zich de laatste tijd zorgen maakt om de verdwijnende middenstand in onze kernen. Zou er een verband zitten tussen de zondagopenstelling en de verdwijnende middenstand? In onze buurgemeente Alphen aan de Rijn zijn de ondernemer zelf al hierop teruggekomen en blijken nu maar 1 zondag in de maand open te zijn…het is onze hoop dat de ondernemers in Nieuwkoop hier ook mee komen. Wanneer gaat de gemeenteraad eigenlijk de zondagopenstelling evalueren vraag ik de andere fracties? We zijn in januari anderhalf jaar verder. Goed moment volgens de SGP-ChristenUnie om een evaluatie uit te voeren.

De tarieven van de afvalstoffenheffing

Onder het kopje ‘Van afval  naar grondstof’ herhaalt de begroting een eerdere aankondiging dat het college zich beraadt op onder andere alternatieve tariefberekeningen. Wij herhalen wat wij hier eerder over gezegd hebben, namelijk dat niet mag gaan leiden dat de rekening straks grotendeels bij gezinnen wordt neergelegd. Zij zijn de hoeksteen van een gezonde samenleving.

De financiën

De septembercirculaire is rooskleuriger dan we dachten toen we de perspectiefnota vaststelden. Extra bezuinigingen zijn vooralsnog niet nodig. Het college geeft zelfs € 100.000,- uit aan een groenwedstrijd, Entente Florale. Een hebbedingetje van het college…wat levert dit geld concreet onze inwoners op?

Begraafrechten, vorige jaar met 5% verhoogd en dit jaar wordt de volgende stap gezet. Eén van de weinig diensten waar je als inwoners sowieso mee te maken krijgt. We geven miljoenen uit aan sport en de sporthallen krijgen we niet kostendekkend. Maar begraven zal en moet men kostendekkend krijgen. Wat de SGP-ChristenUnie betreft vragen we redelijk tarief wat in lijn ligt met omliggende gemeenten…by the way, kan de wethouder aangeven of er al serieuze geïnteresseerden zijn voor het overnemen van de aula op de begraafplaats in Ter Aar? De door de raad gestelde deadline van 3 maanden nadert…

Maar last but not least, de gemeentelijke woonlasten stijgen slechts beperkt. Dit stemt de SGP-ChristenUnie tot tevredenheid.  Al moet erbij gezegd worden dat dit ook met een correctie over 2015 te maken heeft.

Tenslotte

De begroting is grotendeels een degelijk voorstel met diverse plannen en ambities. Dat is nodig en dat is goed. Echter, de fractie van de SGP-CU is ervan overtuigd dat zowel het college als de raad voor uitvoering van al deze plannen afhankelijk is van de hulp van de HEERE onze God. Want, zoals de apostel Paulus het eeuwen geleden al zei: in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij. De slogan van dit college  is ‘de kracht van de samenleving’. Dat klinkt mooi maar tegelijkertijd wordt de Schepper van deze aarde vergeten. Daarom wensen wij dit college en ieder raadslid persoonlijk toe dat zij de Schepper mogen geloven op Zijn woord ‘Zoek Mij en leef’. Zoals we aan het begin al zeiden: Alleen als we in Hem geloven kunnen we écht leven, en dat voor eeuwig! De SGP-CU wenst een ieder de zegen van God toe bij het uitoefenen van de taak die op zijn of haar schouder rust. En wensen dat “onze beraadslagingen zullen strekken tot het vervullen van de ware belangen voor deze gemeente”.

Elias van Belzen

Nieuwveen, 12 november 2015

Reacties op 'Algemen Beschouwingen 2015 'Zoek Mij en leef' (Amos 5:4)'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.