Een eerste stap naar komst kleine windmolens

windmolen.jpgvrijdag 14 februari 2020 08:56

Donderdag 6 februari is er door de gemeenteraad een motie over kleine windmolens met een ruime meerderheid aangenomen.
De indieners van deze motie, waaronder de SGP-ChristenUnie, willen het mogelijk maken om kleine windmolens (maximaal 25 meter hoog) te plaatsen bij agrarische bedrijven. In het huidige bestemmingsplan is een aantal jaren door een meerderheid van de gemeenteraad op het laatste moment niet toegestaan. In de gemeente om ons heen zoals Kaag en Braassem, zijn mooie voorbeeld te vinden dat deze kleine windmolens prima in het landschap passen en een substantiële bijdrage leveren aan de energiebehoefte van agrarische bedrijven. Zeker in combinatie met zonnepanelen kan dit de omslag naar duurzame energieopwekking betekenen.
Wethouder Guus Elkhuizen sputterde nog tegen en was niet echt enthousiast. Hij vond de motie vroeg komen. De meerderheid was het niet met hem eens en stemde in met de motie. De motie was reeds een compromis om een meerderheid te creëren en vraagt in eerst instantie om een onderzoek naar de mening van de inwoners. We hadden als fractie graag een grotere stap gemaakt omdat boeren om deze techniek vragen en we samen een uitdagende opgave hebben om de doelstellingen in het kader van de energietransitie te halen. Maar alle beetjes helpen.

Geen resultaten gevonden